Jubilerend Lelystad Airport snakt naar duidelijkheid

DA40 PH-WOH Lycoming

Bron: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/jubilerend-lelystad-airport-snakt-naar-duidelijkheid

Lelystad Airport en de daar gevestigde bedrijven willen zo snel mogelijk duidelijkheid of het vliegveld nu wel of niet opengaat voor vakantievluchten. Het kabinet neemt pas in 2024 een besluit, maar door het voortdurende uitstel staat de luchthaven stil. Dat zeiden verschillende sprekers donderdag tijdens een bijeenkomst in de nieuwe terminal van Lelystad Airport.De luchthaven gaf hier samen met bedrijven, boeren, en de regionale politiek de aftrap van een jubileumjaar waarin Lelystad Airport 50 jaar bestaat. De officiële verjaardag is pas 19 november, maar het gehele jaar door zijn er verschillende evenementen gepland.

Grasbaanveldje

Luchthaven Lelystad ging in 1973 open als grasbaanveldje in het pas aangelegde oostelijk Flevoland. Na de komst van een verharde baan ontwikkelde het zich tot een plek voor vliegscholen en de kleine luchtvaart. In 1993 kocht Schiphol Group het vliegveld voor 1 gulden en wilde er begin deze eeuw een luchthaven voor zakenjets van maken. In 2009 gingen kabinet en Tweede Kamer akkoord met het plan van kabinetsadviseur Hans Alders om van Lelystad een overloopluchthaven van Schiphol te maken om de regio Amsterdam te ontlasten.In 2015 werd een luchthavenbesluit van kracht, maar dat moest worden aangepast nadat actiegroepen fouten in de geluids- en stikstofberekeningen hadden geconstateerd. Daarna is de opening voor vakantievluchten meermaals uitgesteld. Het huidige kabinet wil in 2024 de knoop doorhakken, maar door de discussie over stikstof en klimaatsverandering en zorgen over lage vliegroutes over Gelderland en Overijssel is er breed verzet tegen de opening.

Ultieme droom

“Uiteindelijk is mijn ultieme droom wel dat de Nederlandse vakantiereizigers hier vandaan gaat vertrekken en daar werken wij keihard aan,” zei Jan Eerkens, sinds augustus algemeendirecteur van Lelystad Airport. Minister Mark Harbers verbindt opening aan twee randvoorwaarden: Lelystad moet een natuurvergunning hebben en er moet een oplossingen zijn over een lage vliegroute over Overijssel. Volgens Eerkens zit er in beide zaken schot. “Wij gaan bewerkstelligen dat we een natuurvergunning krijgen. Daarvoor hebben we drie boerderijen gekocht om de stikstofuitstoot van het vliegveld te compenseren.” Die boerderijen zijn gekocht in Gelderland, zeer tot ongenoegen van het provinciebestuur daar. Eerkens bevestigde dat er meer stikstofruimte dan de luchthaven nodig is voor de aanvankelijk geplande 10.000 vliegbewegingen van groothandelsverkeer. Het overschot wil de luchthaven aanbieden aan agrarische bedrijven in Gelderland of Flevoland, die eerder een zogeheten PAS-melding hadden aangevraagd. Die is in 2019 door de Raad van State ongeldig verklaard.

Bij de lage vliegroute in de minister aan zet, aldus Eerkens. “Wij noemen het een naderingsroute bij Lemelerveld. Daar vliegen de vliegtuigen op 1,8 kilometer, waarvoor een plan moet worden opgesteld om die omhoog te leggen. Daar is het ministerie samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) druk mee bezig,” aldus Eerkens. Minister Harbers en zijn voorganger Cora van Nieuwenhuizen zeiden eerder dat het hoger leggen van de route boven dit deel van Overijssel tot aan Zwolle niet mogelijk was, omdat er ook verkeer richting Schiphol passeert. Een medewerker van LVNL zei desgevraagd dat aan een oplossing wordt gewerkt, maar er goede hoop is dat dit lukt.

Geen besluiten

“Alle kabinetten tot vandaag hebben Lelystad in het regeerakkoord staan. De provincie, gemeente en bedrijven hebben geïnvesteerd. De huidige gebruikers zeggen ook: geef mij nu die duidelijkheid. Die duidelijkheid heeft iedereen nodig,” aldus Jan Eerkens. Dat bevestigde Luuk van Hooijdonk van vliegbedrijf Wings over Holland, dat dit jaar 40 jaar op Lelystad Airport zit. Het bedrijf kan geen besluiten over investeringen doen zolang de politiek niet over de vakantieluchthaven een knoop heeft doorgehakt. “Het ligt stil. Belangrijk is dat er en besluit wordt genomen welke kant het opgaat. We staan als bedrijf maar ook als luchthaven op een T-kruising. We kunnen niet linksaf, we kunnen niet rechtsaf, we weten niet wat er gaat gebeuren. Diep in mijn hart hoop ik dat de grote luchtvaart niet komt, maar als die er komt weet ik het liever vandaag dan morgen.”

Van Hooijdonk vreest dat een actieve vliegschool op termijn geen plaats meer heeft als de Boeings en Airbussen komen. “Dat zal niet gelijk gebeuren bij 10.000 bewegingen, maar uiteindelijk bij 45.000 bewegingen blijft er niet veel over voor de kleine luchtvaart. Dus je zult mee moeten veranderen. Ik zou de vliegschool kunnen uitplaatsen naar een ander vliegveld, Teuge bijvoorbeeld, waardoor ik die bewegingen wel kan blijven doen. Maar dat kost voorbereiding. Maar ik kan niets, want als de politiek besluit dat het niet opengaat, dan ga ik dat natuurlijk niet doen.”