De Pitts is terug!

Nadat onze Pitts Special voor een paar weken in onderhoud heeft gestaan is hij dan nu eindelijk weer terug in actie en klaar om te stuntvliegen! Woensdag 15 januari mocht hij weer de hangaar van vliegschool Wings over Holland uit om te vliegen. Omdat de Pitts er weer is vinden wij het wel leuk om even een klein stukje over dit prachtige aerobatics vliegtuig te schrijven.

De Pitts en zijn geschiedenis van stuntvliegen

In 1944 was het meneer Curtis Pitts die de gelijknamige Pitts Special ontwierp. Zelfs de huidige Pitts Special verschillen niet veel van het originele design en concept. Van deze aerobatic vliegtuigen werd er tussen 1940 en 1960 maar een gelimiteerd aantal vliegtuigen gemaakt. Veel van de vliegtuigen die Pitts in die tijd maakte hadden een plaatje van een stinkdier er op. Door dit plaatje kregen zij vaak de bijnaam “Stinker” toegediend. Zo had je: Lil’ Stinker, Big Stinker (Pitts Special S2A), Macho Stinker (Prototype model 12) en Super Stinker (Pitts Special S1-11B).  In de jaren ’60 werd er hard gewerkt aan een nieuw design van de Pitts Special, namelijk de tweepersoons S2 series. Zijn eerste vlucht was in 1967.

Pitts Special Stuntvliegen

De Pitts Special is nog steeds veel te vinden op vliegschool, maar hij zal niet altijd meer deelnemen aan de show zelf. De Pitts Special wordt nog steeds gebruikt als de standaard norm voor het beoordelen van andere aerobatic vliegtuigen. Helaas met de opkomst van monoplanes werd de Pitts Special van zijn troon gestoten als het ging om vliegshows, aerobatics shows en stuntvliegen. Één van de eerste vliegtuigen die de Pitts van zijn eerste plek afkreeg was de Russische Yak-50 (ook een erg fraai vliegtuig!). Gelukkig, tot op de dag van vandaag, wordt de Pitts nog steeds veel gebruikt en krijgt hij nog vaak de voorkeur boven andere aerobatic vliegtuigen.

De Pitts wordt niet alleen gebruikt voor aerobatics, stuntvliegen en prive vliegen, maar zelfs in het leger. Drie landen op deze aardbol hebben (hadden) namelijk Pitts Special in hun rangen. Venezuela, Jordanie en Chili maken/maakten allen gebruik van dit prachtige vliegtuig.

8 Feitjes over de Pitts Special:

  1. De eerste vlucht van de Pitts was in 1944. Betty Skelton en Caro Bayley maakten dit vliegtuig populair in de jaren ’40 en ’50.
  2. De eerste Pitts vliegtuigen werden ‘Stinkers’ genoemd, omdat er altijd een plaatje van een stinkdier opzat.
  3. De twee meest gekozen variaties zijn de S-1 (eenpersoonsvliegtuig) en de S-2 (tweepersoonsvliegtuig).
  4. De Pitts S1-D voegde ‘Ailerons’ toe aan alle vier de vleugels.
  5. De Pitts S11 werd de Pitts S1-11B. Zijn motor ging van 180-200hp naar 300+. Deze staat ook wel bekend als de ‘Super Stinker’.
  6. De ‘Macho Stinker’, oftwel de Pitts S12, werd gebouwd om een Vedeneyev M14P/FP 360HP stermotor. Deze staat ook wel bekend als de Bolshoi of Pitts Monster.
  7. In 1981 gingen de rechten van de S1 en S2 naar Christen Industries. Vervolgens gingen ze naar Aviat in 1994.
  8. De Pitts kan soms worden verward met een Christen Eagle II die tevens ook gemaakt wordt door Aviat.

Heb jij na dit stukje interesse in het vliegen van een echte Pitts Special? Neem dan nu een kijke bij onze huurprijzen en opleidingen voor meer informatie.


Bronnen:

Pitts feitjes – Bold Method

Geschiedenis van de Pitts – Skytamer