Single Engine Piston - Instrument Rating (SEP-IR)
Behaal je Single Engine Piston - Instrument Rating en vlieg in elke weersituatie

SEP-IR bij Wings over Holland
De Single Engine Piston – Instrument Rating (SEP-IR) opleiding bij Wings over Holland is bedoeld voor piloten die instrumentvliegen onder Instrument Flight Rules (IFR) willen beheersen. Met een SEP-IR mogen piloten eenmotorige vliegtuigen besturen zonder afhankelijk te zijn van visuele referenties, wat essentieel is voor veilig vliegen in slecht weer of gecontroleerd luchtruim. Om deel te nemen, moet een piloot beschikken over een geldige Single Engine Piston (SEP) bevoegdverklaring, 50 uur overlandvluchten als PIC en een geldige medische keuring.
De opleiding combineert praktijk- en simulatortraining. Piloten moeten minimaal 50 uur praktijkervaring opdoen, bestaande uit 20 uur instrumentvliegen op een DA40NG en 30 uur training op een FNPT II simulator. De simulatortraining helpt bij het ontwikkelen van IFR-vaardigheden in een gecontroleerde omgeving voordat ze in de praktijk worden toegepast. De theorielessen worden extern verzorgd door Orbit Groundschool, waar piloten zich voorbereiden op de theorie-examens die nodig zijn voor het behalen van hun Single Engine Instrument Rating.
Na afronding van de SEP-IR opleiding volgt een praktijkexamen, inclusief een ongeveer 1,5 uur durende examenvlucht onder instrumentomstandigheden. Deze rating biedt piloten de mogelijkheid om veilig en efficiënt onder IFR te vliegen, wat hun flexibiliteit en professionele kansen aanzienlijk vergroot. Voor piloten die na zonsondergang IFR-vluchten willen uitvoeren, is een Night Rating (NR) vereist. Met een Single Engine Instrument Rating kunnen piloten onder alle weersomstandigheden opereren en hun vaardigheden naar een professioneel niveau tillen.
20 uur
Instrumentvliegen*
30 uur
FNPT II Simulator*
*Dit is de minimaal benodigde aanpak
Vereisten
- Geldige SEP
- Medisch gekeurd
- 50 uur overlandvluchten als PIC
€14.780
/kosten opleiding
SEP-IR Theorie
Tijdens de theorieopleiding voor de Single Engine Piston – Instrument Rating (SEP-IR) bij Orbit Groundschool worden de volgende onderwerpen behandeld:
- Radiotechnische navigatie (PBN)
- Instrumentatie
- Menselijke prestaties en beperkingen
- Vluchtplanning en monitoring
- Meteorologie
- Luchtvaartwetgeving
- Communicatie
Andere opleidingen bij Wings over Holland
Met een PPL mag je wereldwijd vliegen bij daglicht en goed zicht, maar met onze vervolgopleidingen kun je ook ‘s nachts en bij slecht weer vliegen.